Зашто се заљубљујемо?


zaljubljenost

Већ неко време имам овај текст у архиви, не знам где сам га пронашла, не знам ни ко је аутор. Некако ми се баш лепо уклапа после оног Дан (не)Заљубљених 🙂

Заљубљеност је стање неуравнотежености хормона. Код заљубљености се у мозак отпуштају тестостерон, естроген, допамин, норепинефрин, серотонин и окситоцин. Они су заслужни за неописив осећај пријатности као и за остале симптоме заљубљености – губитак апетита, несаницу… То стање хемијске неравнотеже се зове заљубљеност, а траје од једне и по до три године.

Осећање љубави и осећање заљубљености се највише међусобно разликују по томе шта ми то у ствари волимо. У љубави волимо другу особу онаквом каква јесте у стварности, каквом је познајемо, а заљубљујемо се у особу коју не познајемо довољно, коју смо можда први пут видели.

Али, иако не познајемо довољно особу у коју смо се заљубили, никако није случајно да смо баш њу изабрали. Заљубљујемо се само у оне људе, мушкарце и жене, који у довољној мери сличе нашој представи о идеалном или правом партнеру.

Са психолошког гледишта заљубљеност је више однос са самим собом као “објектом” заљубљености – ради се о пројекцији идеала на конкретну особу, реч је у ствари о односу с нашим фантазијама. За разлику од тога, љубав је однос са реалном особом, коју волимо и прихватамо са свим врлинама и манама.

Када региструјемо да постоји довољно велика сличност у неким аспектима, ми несвесно почињемо да верујемо да и у другим аспектима та особа одговара ономе што тражимо у љубави. Из тог разлога кажемо да је заљубљеност заснована на несвесној пројекцији такве представе на другу особу.

Последица је да ми више не видимо другога онаквог какав јесте у стварности, већ га идеализујући „видимо“ како се потпуно уклапа у нашу представу о правом партнеру. Доживљавамо да смо пронашли управо онакву особу какву смо и тражили. Зато нам та особа постаје тако драгоцена и зато осећамо да ако њу изгубимо, да никада више нећемо моћи пронаћи некога ко ће нам у толикој мери одговарати. Зато се у заљубљености тако грчевито држимо особе у коју смо се заљубили.

Заљубљивање није универзално осећање: да би неко уопште могао да се заљуби мора имати изграђену представу о правом или идеалном партнеру. Добар начин да се одреди садржај нечије представе о правом партнеру јесте да се тај неко присети три особе у које је био заљубљен или заљубљена, а затим да себи постави питање: Које су све њихове заједничке особине? У ономе што им је свима заједничко можемо назрети нечију представу о правом партнеру.

Није случајно зашто неко код другога тражи или веома цени управо неке одређене особине. Садржај ове представе пуно говори о особи која је има. Иако људи траже и заљубљују се у веома различите партнере, увек постоји систем. Неко у партнеру тражи некога са ким ће остварити исти такав однос какав је некада имао, а неко тражи однос којег никада није имао, о којем је само маштао.

Некада се људи заљубљују у оно што би желели да буду, али што мисле да нису: младић који мисли да није леп заљубљује се у веома лепе девојке; девојку нижег раста привлаче високи и крупни мушкарци. Фасцинација паметним или духовитим особама може значити да фасцинирани самом себи не приписује ове квалитете.

Када освестимо и разумемо разлоге због којих се опредељујемо за одређени тип партнера, правимо корак у емоционалном сазревању. А истраживање разлога нас може водити ка сасвим неочекиваном. Суштински, тек када прође екстатични осећај заљубљености, реализовани су темељи за љубав – желимо да будемо са неким ко је онакав каквим га познајемо. Наравно, тај однос се веома разликује од зависности, јер се ради о одлуци да ћемо бити са неким ко нам није нужно потребан да бисмо преживели. У зрелом партнерском односу љубав надилази потребу за партнером. Љубав је промишљено деловање, а не краткотрајан осећај екстазе.

zaljubljenost1

Коментари на: "Зашто се заљубљујемо?" (40)

  1. Posle ove studije me prosto strah zaljubljivanja. Nekako mi aprijatno da me se posmatra kao epruvetu u kojoj se bućkaju nekakvi …ini hormoni od čijih uzajamnih odnosa zavisi moj zanos. Ja sam po tom pitanju površan, ne treba mi objašnjenje, dovoljno mi je da volim drugu epruvetu 🙂
    Ps. Oduvek me je interesovalo šta igra u stomacima zaljubljenih leptira, a kad smo kod toga setih se da je (čini mi se) ovih dana godišnjica jednog sjajnog leptira i u to ime (sejo, nadam se da ne zameraš na digresiji 🙂 )

    • Бато,
      и ја сам ти човек тј жена тј девојчица (морам мало 😉 ) тренутка. Код мене нису потребна објашњења, али неки људи воле да све разграде на „ситна цревца“. Ако осетим лептириће (који кад се заљубе у стомаку вероватно осећају ситне људе 😉 ) уопште ме не занима хемијски састав тог осећања. Једноставно уживам у моменту, у лету. Док не љоснем о земљу 🙂 А, ово ми некако баш било прикладно да наставим оно неЗаљзбљивање 🙂
      Неша је легенда, а песма је одличан избор 😉

  2. Ironije svojim stilom reče i neke moje misli … ma, skoro sve, pa se potpisujem ispod njegovog kometara.

  3. ♥ 😀 …ni zaljubljivanje ne škodi. Mršavi se. 😉

  4. Iva, na sve moguće načine sam te razumela ukomentaru, na komentar Ironija…mora da sam od onih što sve razgrađuju na „sitna creca“? 😉 ♥

  5. ♥ ♥ ♥ 🙂 🙂 🙂 …izvoz srculenaca, ali pravih. 😀 Ne pipaj, ako slamaš! Što sam ga složila!

  6. imaš li ti neke od tih simptoma kao recimo nesanicu ili gubitak apetita? 🙂

    ili si ‘ladna ki špricer? 😀

    • Заљубљеност увек прате ти неки симптоми. Мени су најчешћа појава „лептирићи“, кад полете, кад се разлете, никако да их смирим 🙂
      Мада, искрено, кад полете пустим их, не трудим се превише да их обуздам 🙂

  7. naravno..pa neće valjda kolibri 😀

  8. nema odmora dok traje obnova 😉

  9. tebe sam prvo pitao o tim leptirima, ne izbegavaj odgovor 🙂

  10. pa nisi mi odgovorila za tvoje trenutno stanje leptirića, pričala si generalno 😉

    • Аааа, а тебе занима тренутна ситуација? Па што не кажеш 🙂
      Полете, разлете се, па изненада шљосну о земљу… Онда се опет устану, спреме за лет и… И тако у круг… Лете… 🙂

  11. a što bre šljosnu na zemlju? 😦

    nije valjda da gravitacija ima uticaja? 🙂

    • Не знам… Ваљда ми не дају да се опустим… Да се не ушушкам, него тако мало лете, падају, па опет лете… Неки неваспитани лептирови 🙂

  12. ma pokazaću ja njima da ne sekiraju naše Ivče
    ima da lete do besvesti..nema predaha 🙂

    • Реагуј као ауторитет. Ако ти кротиш те твоје кондоре, ако они тебе слушају и лете кад им кажеш, можда и ови моји лептирићи послушају 🙂

      • ma sad ću ja njih da ucmekam…gde su ti leptiri nanu im njihovu bezobraznu…grrrrr

        sad će motka da radi 🙂

        • Опа, значи ликвидација по кратком поступку. Мислиш, што је сигурно – сигурно је, боље да их потаманиш него да лете без разлога 🙂
          Него, буди пажљив са мотком, да случајно не закачиш мене уместо лептирића 😉

        • imam i za tebe ‘motku’, nećeš se izvući tako lako 😀

        • Мотка (батина) је, кажу, из Раја изашла. Али те васпитне мере код мене никад нису успевале, увек изазивале контра ефекат 🙂

  13. Draga, dobra ti je ovo emocije-kardio kategorija..Baš dobri tekstovi…ovaj posebno 🙂 Pitam se šta leptiri rade kada zaljubljenosti nema..miruju, odmaraju? Leptirići ili kondori, kako ti volja..:)

    • Драга моја,
      омакне се и мени неки добар текст у овој области да се и ја изненадим 🙂
      За овај, нажалост, не могу да понесем заслуге, није сав 100% мој, али рачунамо да сам га негде пронашла и приредила са неким мојим ситницама, па је делимично мој 🙂
      Знаш, и ја се некад питам шта раде, где су и како то да баш знају који је то тренутак да се појаве?
      Још увек без доброг одговора 🙂

  14. Dooobaar tekst… 🙂

Оставите одговор

Облак ознака

psihologijasmisla

mesto za raspamećivanje

KevaiPo

uputstva za upotrebu dana

Labilna

Ubij vreme, da ono ne bi ubilo tebe :)

oblogovan

Pokušaj slaganja reči u nizove u kojima će se neko prepoznati...

NEGOSLAVLJE

Slike od reči u kojima se prepoznaju i nenaslikani.

poznanik

zato što te volim

Mandrak72's Blog

Bilo kojeg dana

Tangolinin blog

moja mala ništa

cy3a

свашта нешто

ПЛЕТЕНИЈЕ СЛОВЕС

... мистично језичко сведочанство духовне стварности.

agorafobija

Neko to od gore vidi sve, vuce konce, igra se. ;)

какоЈЕЦАкаже

~разговори о српском језику~

политика и којешта...

забелешке о утисцима, на прву лопту...

meskalero

Да ли знаш?

Dnevnik slučajne domaćice

Priče, poneka pesma, kritika društva

Jelena Bogosavljević

Jelena: svet priča i noćnih pripovedanja

Ne plači , to mogu i ja ....

Život i naravučenije....

ironijexl

StVaran svet oko mene (ne zadržavaj se samo u slučaju nužde)

Umetnost hedonizma

Umetnost nalazenja zadovoljstva u malim stvarima

Izmanipulisan

Nervozni komentari na teme iz kulture, medija i politike

Nedodjija

blog o alternativama...

Sopstveni portparol

Za pravilnu i zdravu duhovnu, duševnu i telesnu ishranu

Mitrovic Uros

Just another WordPress.com site

